ABOUT

디자인과 소개

Introduction to Design Department

교강사 소개

AboutFaculty

1. 학과 소개

1. About Design Department

문화디자인을
추구하는
한국 최초의
국립 디자인
콘서바토리

[교육목표]
“문화적 뿌리와 토양을 강화하지 않고서는 결코 산업을 꽃피울 수 없다”는 이념을 바탕으로 설립된 디자인과는 4년제 예술사과정 및 2년제 예술전문사과정을 통해 새로운 시대를 이끌 수 있는 디자인 전문가를 양성하는 국내 유일의 국립 디자인 콘서버토리이다. 끊임없이 변해가는 삶의 환경에 부합하는 새로운 가치를 제시하고 문화를 제안하는 것을 디자인의 주된 역할로 여기는 디자인과는, 보다 개념적이고도 실제적 측면에서 디자인 문제를 논리적으로 탐구하여 혁신적 가치를 제시할 수 있는 미래지향형 디자인 전문가 양성에 교육목표를 두고 있다.

디자인과는 트랜스포테이션 디자인, 인터랙션디자인, 커뮤니케이션 디자인, 프로덕트 디자인의 4개 전공을 중심으로 고도로 전문화된 스튜디오 형 몰입교육을 지향하며, 이를 바탕으로 각 전공의 특수성이 서로 조합되어 새로운 차원의 지평으로 확대될 수 있는 융합커리큘럼을 통해 새로운 가치 지향적 대안을 도출하는 교육, 상호보완적인 전공협업 및 국내외 선험적인 교육교류로 소수정예의 그룹에게 글로벌 스탠다드를 지향하는 디자인 교육을 실시한다.

디자인과는 전공중심 강화의 교육 플랫폼에서 1학년부터 4학년까지 각 스튜디오별로 단계별 전공심화과정에 대한 고도의 몰입교육을 거쳐 학생들을 보편적 기대 수준을 넘어서는 프로페셔널로 양성함을 목표로 한다. 이를 위해 1학년 공통 파운데이션과정은 각 전공의 특성을 반영하여 공통으로 운영되는 기초과정으로 전공입문, 조형, 영상, 그래픽 등의 디자인 기초개념 과 프로젝트 결과물 시각화를 위한 필수 툴 및 인문학 교육을 실시한다. 2학년 과정은 디자인 전공을 중심으로 전공의 기초와 실무기반의 프로젝트형 수업을 실시한다. 3학년 과정에서는 4개 전공이 주 전공심화과정을 중심으로 타전공과 융합할 수 있는 프로젝트 주제를 설정하여 폭넓은 안목으로 전공특성을 수행함과 동시에, 전공 간 통합 프로젝트를 공동으로 진행함으로써 다양한 디자인 프로세스에 대한 포괄적인 이해의 폭을 넓힌다. 4학년 과정에서는 전공 과제별 프로페셔널 수준의 궁극적 완성 및 개별 졸업프로젝트 연구를 수행한다.

이 모든 과정은 디자이너가 필수적으로 습득해야 하는 기본 지식으로서 문화 트렌드, 커뮤니케이션, 디자인 기술 및 정보기술을 규정하고 이들 분야를 4개의 플랫폼으로 하여 전공 커리큘럼을 구성한다

Cultural
design
to seek
South
Korea’s first
National
Design
Conservatory
batori

[Educational Goals]
As the one and only national design conservatory wherein the fostering of design experts who can lead a new era through the combined two years of arts professional curriculum within a four year arts program, the design department has been established with the idea that innovation cannot flourish without strengthening the roots and landscape of culture.
The department goals include designing and presenting new values that are consistent with the ever-changing landscape of the world, fostering innovation in the design expert who can logically explore real life issues with conceptual and practical aspects of design for the future in mind.

The design department focuses on a highly specialized studio experience, focusing on transportation design, interactive design, graphic design, and product design, as well as the combination of these four major dimensions of the design field, which leads to an enhanced design learning experience through a convergent curriculum that draws from each design genre, including the associative and international engagement of these four fields of design, pioneering a new global standard of design education.

The design department presents a rigorous design program that develops students to gain professional-level expertise, from first year to fourth year studio courses that are highly specialized, through an immersive and rigorous scope and sequence of courses. In order to achieve this, the 1st year foundational courses include the basic process of identifying each design specialization, probing into the basic concepts of design, film, graphics, and visualization of the design, including the requisite tools of visualization amid the humanities. The 2nd year courses focus on specific design majors through project based experiences as related to each design major. In the 3rd level courses, the four design fields and their respective focus converge toward integrating a culminating project that involves an engagement of the four fields, while cooperating extensively on interdisciplinary approaches to widen the comprehensive understanding of the broad range of the design spectrum. In the 4th and final year, a professional-level individual graduation project is undertaken that incorporates a comprehensive overview of the four year program.

All of the above are fundamental to the basic knowledge that designers need to learn, the need to widen their knowledge base of cultural trends, communication tools, design skills and information technology, all of which are included in the design department programs.

2. 전공 스튜디오

2. About Academic Programs

트랜스포테이션디자인

국내 최고의 연구 설비와 전공교육 시스템

트랜스포테이션 디자인(Transportation Design) 스튜디오는 자동차(승용차, 트럭, 열차 및 모터사이클 등)를 중심으로 사람과 물자의 이동 및 운송에 필요한 모든 운송기기와 로봇, 특수 산업기계 및 장비 등 인간의 일상생활과 사회를 구성하는 요소로서 운동성이 있는 모든 장비와 기계류들을 디자인 주제로 다룬다.
주로 이동성(Mobility)과 공간성(Space)을 중심으로 인간을 물리적으로 담는 도구로서의 미학과 인간감성과의 조형적 관계성 및 탑승공간의 효용성에 대한 다양한 미적 요소와 논리 및 적용되는 첨단기술에 대해서 연구하며, 한 지점으로부터 다양한 지점으로 이동을 가능하게 하는 공공 및 개인용 이동수단과 운송 시스템, 인간의 미래 산업과 사회 및 일상적 삶 속에서 더욱 밀접한 관계를 맺게 되는 다양한 종류의 산업기기 등을 디자인 주제로 삼는다.
트랜스포테이션 디자인 스튜디오는 운송기기 디자인뿐만 아니라, ‘정지된 조형적 공간’ 으로서의 인테리어 디자인, 기능조작을 위한 인간과 기계간의 행위기반 인터페이스 디자인 등을 동시적으로 수행해야 하는 속성 때문에 산업디자인의 다양한 영역과 긴밀하게 소통하고 협력한다.

인터랙션디자인

아시아 최초로 설립된
인터랙션 디자인 스튜디오

인터랙션 디자인(ID, Interaction Design)은 지식정보사회의 발전과 IT기술의 혁신에 따라 그 중요성이 강조되고 있는 디자인의 새로운 지식이자 전문분야이다. 학부과정으로부터 대학원 과정까지 체계적으로 교육하는 대학으로서는 본교 인터랙션 디자인 전공이 국내는 물론 아시아에서 최초로 설립되어 분야 발전의 견인차 역할을 담당하고 있다.
인터랙션 디자인은 정보기술의 급속한 발전과 함께 대두된 ‘인간 중심의 디자인’에 대한 요구가 기술 및 마케팅과 접목되어 서비스 디자인적으로 해결책을 모색하는 분야이다. 즉, 인간과 자연 및 사회와의 관계 속에서 발생하게 되는 상호작용적 관계를 근본적인 관점에서 탐구함으로써 제품, 서비스, 시스템, 경험 등을 합리적이고도 창의적으로 디자인한다.
인터랙션 디자인 전공은 컴퓨터나 디지털 기술과 밀접한 관련이 있지만 무엇보다 그 중심에 있는 인간에 대한 연구에 초점을 두며, 그 삶을 건전하고도 풍요롭게 만들기 위해 인간의 환경이나 제품, 서비스 및 경험을 어떻게 디자인할 것인가를 연구한다. 따라서 전통적인 디자인 영역인 시각정보디자인, 제품디자인, 환경디자인, 멀티미디어디자인, 서비스디자인 등과 컴퓨팅 및 정보통신 기술의 통합이 중요 관심사 중의 하나이다. 차세대 디자인의 비전을 제시하기 위하여 인터랙션 디자인 전공은 다음 3가지 연구에 중점을 두고 있다.

·만져서 조작하는 사물을 위한 인터랙션 디자인: 인터랙티브 전자 제품, 지능형 사물, 디지털과 아날로그의 통합
·지능형 환경을 위한 인터랙션 디자인: 정보와 커뮤니케이션 기술이 적용된 공간과 조형물의 인터랙션 디자인, 유비쿼터스 환경 디자인
·정보 구조를 위한 인터랙션 디자인: 소프트웨어, 인터넷 온라인 서비스, 정보디자인

커뮤니케이션디자인

지식기반
사회로의
무한한 확장

지식과 창의력이 경쟁력을 향상시키는 최고의 자원으로 간주되는 지식기반사회의 화두는 커뮤니케이션(Communication)과 공감(Empathy)이다. 커뮤니케이션 디자인(CD) 스튜디오는 소통과 공감 및 이미지의 중요성이 폭발적으로 증가하고 있는 고도 정보화 사회에서 그 어떤 분야보다 넓은 영역에서 그 전문성을 학습하고 있다.
신문·잡지·TV 등의 광고 디자인을 비롯하여, 편집 디자인, 포장 디자인, 영상 디자인, 멀티미디어 디자인, 아이덴티티 디자인·캐릭터 디자인, 브랜드 디자인·정보 디자인·서비스 디자인 등의 영역은 물론, 영화·비디오·애니메이션에 이르기까지 그 영역은 무한한 확장을 멈추지 않고 있다.
이 시대를 ‘디자인 시대’라고 부를 만큼 디자인이 인간의 삶과 밀접한 연관을 맺고 있는 지금, 시각커뮤니케이션 디자인은 인지적·감성적·논리적 접근을 통하여 커뮤니케이션의 본질을 탐구하고, 기술적·창의적·심미적인 표현 방법의 개발을 통하여 신속하고도 정확한 정보와 지식의 소통을 가능하게 한다

프로덕트디자인

최적화된
전공교육 시스템과
연구 인프라

프로덕트 디자인(Product Design) 스튜디오는 융ㆍ복합적 디자인 방법론에 의해 새로운 디자인 영역을 선도하기 위한 과정이다. 디자인을 문화의 소산이자 모태로 간주하고, 문화의 3가지 층위, 즉 정신문화, 사회문화, 물질문화 등과 균형 잡힌 관계를 지속함으로써 새로운 가치를 제시하고, 시스템을 혁신하며, 동시에 경제적 부가가치를 창출하여 사회발전에 기여하고 일상의 삶과 밀접한 관계성을 지닌 디자인 문화를 창조하려는 것을 지향한다.
기존의 ‘산업’ 디자인(industrial design)이라는 용어가 암시하듯, 이제까지의 제품디자인은 주로 물질 문화적 측면에서 산업적 관점으로만 수행되어 온 흐름에서 벗어나서 다양한 글로벌 문화와 사회계층의 니즈를 반영한 의미있는 대상을 연구 대상으로 삼으며 미래의 변화하는 삶의 형태와 가치관이 투영되는 다양한 주제를 다룬다. 이 과정에서 제품의 기능이나 스타일의 개선이라는 전통적인 디자인의 기능을 넘어서, 사용자와 사용환경을 고려한 경험기반의 디자인 방법론을 적용하고, 제품마다 고유의 가치와 존재 의미를 부여하기 위한 통합적이고도 전략적인 접근방법으로, 미래의 삶과 사회를 혁신하며 21세기 지식기반 사회를 선도할 창의적 디자인 리더 양성을 목표로 한다.

TransportationDesign

Korea’s
best research
facilities
and major
education
systems

The Transportation Design Studio involves themes that relate to the equipment and machines that make up the facets of mobility in the daily routines of man, including specialized industrial machinery and equipment, the transportation machinations centered around transportation (e.g., cars, trucks, trains, and motorcycles) that delve into mankind and available resources, including transportation devices and robotics.
With mobility and space at is core, the design focus looks at the various types of industrial equipment, the close relationship interwoven between the future of industry and the daily life of man, the movement from one space to the multiple arrival spots through both public and private modes of transportation, where transportation is not merely holding man into an object but that the object itself is of aesthetics and human emotion, their interrelated association, based on the research into cutting-edge technology as applied to the aesthetic factors and theory of passenger space and its utility.

InteractionDesign

Asia,
established
the first
interaction
design
studio

Interaction Design is a new professional area of design and the importance of it is becoming increasingly emphasized with recent developments of information technology. As a systematic educational institution with undergraduate and graduate programs, unique in Korea as well as in Asia, the Interaction Design major takes a leading role on researches for domestic as well as overseas interaction designs with firm foundation of professional networks in and out of the department.
The Interaction Design is the area where it is in search of finding a solution for a demand of “human-centered design”, which came into light along with fast growing development of information technology by being grafted into technology and marketing. Thus, by investigating interactive relationship created from relationships of human and nature and, human and society, with the fundamental point of views, it tries to design commercial products, services, system, and other experiences in a rational and creative manner.
Although this major has a close relationship with computers and digital technology, it rather focuses on human who stands in the center of
those modern conveniences, and tries to research on designing practical and delightful materials in order for them to live better and fuller lives. Thus, synthesis of classical design areas:
Visual information design, consumer product design, environment design, multimedia design, with computers and, information and communication technology are its main concerns.
In order to suggest vision of a next generation design, the Interaction design focuses to research on the following three areas :
·Interaction design for products (Interaction design for hand-on manipulative materials)
: Interaction electronic products, Intelligent materials, combination of digital and analog
·Interaction design for environments (Interaction design for intelligent environment)
: Interaction design of space and monuments applied by information and communication technology, Ubiquitous environmental design
·Interaction design for information ( Interaction design for information structure)
: software, internet on-line service, information design

CommunicationDesign

Knowledge-
based
society with
unlimited
expansion

Visual design is recognized widely as a valuable field primarily because of its importance in communication. Its areas are being extended broadly not only to media like TV, news-paper ads, and editorial are packing design, but also computer illustration, typographics, character design, movie, animation and so on. Thus we have reached an era of design, where design is being closely connected to human life in all areas. Therefore, visual design is extending its value as a practical field which maximizes real effectiveness.

ProductDesign

Optimized
major
education
system and
research
infrastructure

The Product Design Studio is a program that aspires to forge new grounds in the field of design through what is known as Fusion Design Methodology. Adhering to design as the genesis of culture, the three tiers of culture, that is the culture of the mind, society, and consumerism, offering new value in establishing a balance among these, at the same time, discovering innovative systems, while contributing to societal development along with creating added economic value, all of which cultivate a new design culture that holds a close connection to every day life.
As the existing “term industrial design” invokes, product design was, up to now, tended to move from consumer cultural products to an industrial perspective, has now expanded to include a wide range of themes that look toward a changing future, based on studies of culture and societal class needs. Through this process, the function and style of the traditional approach toward product design considers the user and user-environment, founded on user experience, applying design methodology, while considering each product for its own quality and meaning of its existence, with a strategic approach toward a fusion of these, the Product Design Studio aims to develop creative design leaders who will lead the pack in the 21st century with innovation that will impact the life and society of the future.

1. 교수진 소개

1. About Faculty

박인석

명예교수

기초 디자인
문화 디자인

양승무

교수

인터랙션 디자인

김경균

학과장

커뮤니케이션 디자인

ParkInn-seok

ParkInnseok

Dean,
School of Arts /
Professor

Communication Design
Basic Design
Culture Design

KimSung-yong

KimSungyong

Dean,
Design Department /
Professor

Transportation Design
Product Design

YangSeung-mu

YangSeungmu

Professor

Interaction Design

KimKyoung-kyun

KimKyoungkyun

Associate Professor

Communication Design

ChoHyun

ChoHyun

Assistant professor

Convergence Design

2. 강사진 소개

강수현

강사

디자인 교육 프로그램 개발
문화예술 교육현장의 이해와 실습

고베드로

Intersigh 디자인연구소 소장

기초인터랙션디자인 2
인터랙션디자인 2

김상재

기초 오토모티브 디지털모델링2

오토모티브 디지털모델링

김성훈

디지털 이펙트

VR 응용 테크닉

김신

디자인 칼럼니스트

디자인사

김정훈

강사

인터랙션 디자인 스튜디오 2
디지털미디어디자인

박연주

그래픽디자이너 & 헤적프레서
대표

에디토리알 디자인 2

문성용

인터페이스 디자인 2

배성호 (객원교수)

(주)CONAD 공동대표이사/사장

문화와디자인리뷰 2

손동훈

Atelier Sohn 대표

3D 영상구현 2

신수경

xyzn media lab 대표

인터랙션 미디어 디자인2
인터랙션 디자인 스튜디오2

양지은

프레스룸 출판자 편집자, 디자이너

인포메이션 비주얼라이제이션 2

여진협

운송디자인2

유병준

인포메이션 비주얼라이제이션 2

유상원

블로터앤미디어 메이커사업팀
팀장

UX 디자인 2

윤일섭

기초 제품디자인 2

오브젝트 디자인 II

이나미

커뮤니케이션 디자인 IV

이상근

브랜드 익스피어리언스

이석우(겸임교수)

SWNA(주) /
Matter & Matter(주) 대표

오브젝트 디자인 스튜디오 2, 4

이영민

지엠디자인 익스테리어디자인
대리

기초운송디자인 2

이영주(겸임교수)

운송 디자인 스튜디오 IV

이예슬

아름지기 문화재단 디자이너

기초디지털설계 & 모델링 2

이원재

기초 그래픽 디자인 2

이철민

일러스트레이션 2

장예슬

전공 스튜디오 II – IV

정병목

미디어아티스트 영상감옥 &
영상디자이너

기초영상 & 그래픽디자인 2
영상디자인 2

조기상

Fenomeno Creative
Associates. Inc, 대표이사

디자인과 소재

조상현

기초 모델샵2

모델샵 1

조현열

스튜디오 헤이조 대표

타이포그래피 2

최재혁

미래 컨셉 디자인2

최택진

제품디자인 2

최호준

강사

기초디지털설계 & 모델링 2

팽한솔

융합프로젝트 2

황보형호

뉴미디어 컨텐츠 제작 AIXLAB
대표이사

디자인과 소재2

황주선

작가 & 디자이너

인터랙션 미디어 디자인 2

고베드로

Intersigh 디자인연구소 소장

어드밴스 인터랙션 2

김신

디자인 칼럼니스트

디자인비평 Ⅱ
논문연구 2

김정훈

강사

인터랙션 2-VR/AR

데미안김(객원교수)

KEAS Chief Design Officer
(CDO)

퓨즈 프로젝트 2, 4
오브젝트디자인 II, Ⅳ

박연주

그래픽디자이너 & 헤적프레서
대표

커뮤니케이션디자인 Ⅳ

소선하

㈜쏘크리에이티브 대표이사

전공스튜디오 2 (시각)

신수경

xyzn media lab 대표

전공스튜디오 Ⅱ
전공스튜디오 4 (인터랙션)

이나미

baf 대표
교수

커뮤니케이션디자인 4

이영희

클림아이엔씨 고문 &
크리에이티브 디렉터

전공스튜디오 4 (시각)

장화정

서울상상나라 학예연구실장

인터랙션 2-VR/AR

조주연

데어(사회혁신공간) 이사

커뮤니케이션디자인 II

홍성택

(주)홍디자인 대표

커뮤니케이션디자인 Ⅱ

황주선

작가 & 디자이너

전공스튜디오 Ⅱ
전공스튜디오 4 (인터랙션)

Kang Su-hyeon

Lecturer

Design training
programs developed
Cultural understanding
and practice of art
education

Kang Yeon-seok

KUN / KUNCAT CEO

Illustration Ⅱ

Ko Bedro

Intersignt Design Lab
Director

Basic Interaction
Design 2
Interaction Design 2

Kim Gyeong-tae

Tything design studio
Director

Interface Design 2

Kim Gi-hyeon

Design Methods
Director

3D Printing & Modeling 2

Kim Myo-young

Vice Versa design studio
CEO

Basic Communication
Design 2

Kim Shin

Design Columnist

Design History

Kim Jeong-hun

Lecturer

Interaction Design Studio 2
Digital Media Design

Kim Ji-hoon

Mod games. General manager

Digital Media Design

Kim Chul-soo

Renault SAMSUNG MOTORS
Design Quality Team

Modelshop 1

Demian Kim(visiting professor)

KEAS Chief Design Officer
(CDO)

Basic Product Design 2
Portfolio Advancement
Review 1, 2

Park Yeon-ju

Graphic Designer
& Hezuk Press CEO

Editorial Design 2

Bae Seong-ho

CONAD Co., Ltd.
CEO & President

Culture and Design
review 2

Sohn Dong-hoon

Atelier Sohn. Founder
Designer

3D Form Making 2

Shin Myung-sup

Plus X Co-founder
Creative Director

Brand Experience
Design 2

Shin Su-gyeong

xyzn media lab CEO

Interaction Media Design 2
Interaction Design Studio 2

Shin Tae-ho

Seoul Information
Design Lab. Head

Information Visualization 2

Yang Ji-eun

PRESS ROOM. Editor
Designer

Information Visualization 2

Yu Sang-won

Bloter & Media Maker team
Team Leader

UX Design 2

Lee Keun-baik

mother-ground CEO

Interface Design 2

Lee Seok-u(adjunct professor)

SWNA Inc. /
Matter & Matter Inc. CEO

Object Design Studio 2, 4

Lee Yeong-min

GM Design Exterior Design
Assistant manager

Basic Transportation
Design 2

Lee Ye-seul

Arumjigi Culture Keepers
Foundation Designer

Basic Digital Design
& Modeling 2

Lee Hyeong-su

CGI supervisor
General manager

Digital Effect 2

Jeon Cha-rry

CFC. Creative Director

Brand Experience Design 2

Jung Byoung-mok

Media artist Video director &
Video Designer

Basic Multimedia
& Graphic Design 2
Multimedia Design 2

Jeong, Seon-ju

NNR CEO

Theory in Teaching Design
Teaching&Learning Approach to Design

Cho Kyu-Hyung

Lecturer

Convergence Project 4

Jo Ki-sang

Fenomeno Creative
Associates. Inc, CEO

Design and Materials

Jo Hyeon-yeol

Studio HeyJoe CEO

Typography 2

Ju Dong-su

GM Korea Design Center
Digital Design

Digital Modeling 2

Cha Ju-cheon

Design Able
Design Director

Form & Object 2

Choi So-hyeon

Perception Inc. CEO

Communication Design
Studio 2

Choi Jung-you

Studio by jungnew. Founder

Design and Materials 2

Choi Ho-jun

Lecturer

Basic Digital Design
& Modeling 2

Han Myeong-su

Woowa Brothers Corp.,
CCO/Chief Creative Officer

Convergence Project 2

Haam Young-hun

Lecturer

Basic Communication Design 2

Hwang Gap-hwan

AIXLAB CEO

Digital Media Design

Hwang Ju-seon

Creator & Designer

Interaction Media Design 2

Ko Bedro

Intersignt Design Lab
Director

Advance Interaction 2

Kim Shin

Design Columnist

Design Critigue Ⅱ
Thesis Research Ⅱ

Kim Jeong-hun

Lecturer

Interaction 2-VR/AR
Convergence

Demian Kim(visiting professor)

KEAS Chief Design Officer
(CDO)

Fuse Project 2, 4
Object Design II, Ⅳ

Park Yeon-ju

Graphic Designer &
Hezuk Press CEO

Communication Design Ⅳ

So Seon-ha

Socreative Ltd. CEO

Graduate Design Studio Ⅱ
(Communication)

Shin Su-gyeong

xyzn media lab CEO

Graduate Design Studio Ⅱ
Graduate Design Studio IV
(Interaction)

Rhee Na-mi

baf CEO
Professor

Communication Design Ⅳ

Lee Yeong-hui

Creaminc Ltd. Adviser
& Creative Director

Graduate Design Studio IV
(Communication)

Jang Hwa-jung

SEPUL CHILDREN’S
MUSEUM

Interaction 2-VR/AR
Convergence

Cho Juy-eon

THERE. Director

Communication Design Ⅱ

Hong Sung-taek

Hongdesign Ltd.
Creative director & President

Communication Design Ⅱ

Hwang Ju-seon

Creator & Designer

Graduate Design Studio Ⅱ
Graduate Design Studio IV
(Interaction)